dobry tytuł tekstu

4 elementy, które powinien zawierać dobry tytuł tekstu

Z poprzednich wpisów wiesz już, jak tworzyć skuteczne nagłówki. Co w przypadku, gdy masz już pomysł na tytuł, ale nie potrafisz go obiektywnie ocenić? Z pomocą przychodzi lista, składająca się z czterech elementów, które powinny zawierać się w dobrych tytułach.

 

Dobry tytuł tekstu – czyli jaki?

Emocje

Dobry tytuł tekstu, oraz sam tekst, powinien wywołać emocje w czytelniku. Nie musi chodzić wyłącznie o nacechowanie samej opowieści, a o odpowiedni, sugestywny dobór słownictwa. Z pewnością znasz tę sytuację z tabloidów, które nasączają swoje tytuły do granic możliwości. Przykładowo – zamiast „W mieszkaniu pękła rura”, przeczytasz „Rura w mieszkaniu chciała mnie zabić”. Znajome, prawda? Czasami jedno słówko potrafi całkowicie zmienić sposób odbioru tytułu. Oczywiście nie namawiam Cię do tabloidowych zabiegów, warto jednak tworzyć takie tytuły, które sprawią, że odbiorca zechce przeczytać resztę.

Fakty

Tekst musi przekazywać informacje. Złe teksty SEO to zlepek fraz, które nie niosą za sobą żadnej wartości merytorycznej. Jako copywriter z powołania, bardzo chciałabym wierzyć w to, że każdy tekst musi być o czymś. I tego będę się trzymać. Tytuł powinien być zapowiedzią tego, czego czytelnik dowie się z tekstu. Dobrym przykładem są gazety codzienne, których tytuły składają się z samych faktów, np. „Barcelona wygrała z Realem 1:0”. Zapewne zastanawiasz się nad tym, czy da się stworzyć tytuł, który nie będzie podawał żadnych faktów. Da się, lecz przyciągnie specyficzną grupę odbiorców, np. gdy zaczniesz pisać nagłówki w stylu: „Nauczyciele go nienawidzą, odkrył sposób na…”.

Potrzeby

Tekst musi odpowiadać na potrzebę, natomiast dobry tytuł tekstu na nią wskazywać. Co do samej potrzeby, może nią być sposób rozwiązania problemu, zdobycie wiedzy czy sama rozrywka.

Opowieści

Któż nie kocha opowieści? Jeśli tytuł jakąś zapowiada, czytelnik chętniej przeczyta całość. Dobra historia potrafi porwać odbiorcę. Być może kojarzysz kultowy nagłówek, który był reklamą kursów gry na pianinie: „Śmiali się, gdy siadałem do pianina. A potem zacząłem grać…”. Coś pięknego.

Przykłady

Spójrz na swój nagłówek krytycznym okiem i oceń, czy zawiera wszystkie powyższe elementy. Jeśli sprawia Ci to trudność, rzuć okiem na poniższe przykłady:

5 raportów w Google AdWords

  • brak emocji,
  • brak potrzeby,
  • brak opowieści,
  • jest fakt.

Jedynie 1/4 elementy jest spełniony, zatem tytuł jest słaby.

5 niesamowitych raportów w Google AdWords

  • są emocje,
  • brak potrzeby,
  • brak opowieści,
  • jest fakt.

2/4 elementy

Często tytuły w prasie bazują na połączeniu dwóch elementów z czterech. Najczęściej są to fakty + emocje lub fakty + potrzeby.

fakty + potrzeby

5 raportów w Google AdWords, dzięki którym zarobisz więcej

fakty + potrzeby + emocje

5 mało znanych raportów w Google AdWords, dzięki którym wyprzedzisz konkurencję

Skala ocen tytułu

1/4 – tytuł słaby

2/4 – tytuł typowy – jest w porządku, ale warto dodać jakiś dodatkowy element

3/4 – tytuł dobry

4/4 – tytuł idealny

 

 

Dodaj komentarz